انا مش شايف ان فيها سرقة يا افاضل..ايه يعني لما يستعمل نفس شخوص نكته قديمة و يغير احد متغيرات المعادلة الا هو الأستفادة من المهرجان..لازم نبقى بنبص على المعنى يا ساده..دي مش سرقة معلش
إذا كانت هذه سرقة يا سيدي العزيز، وعذرا منك، فإن جميع عمالقة الرواية، من مارسيل بروست وليس انتهاء بماركيز، ومروروا بكل العرب على رأسهم نجيب محفوظ، وجميع الفانين التشكيليين، والنحاتين، وفنانو الفوتوغراف.. وجميع الشعراء قدامى وجدد.. ليسوا إلا لصوصاً!! يا أستاذ قليلا من المنطق.. بدلا من "الزعبرة"..
It is shocking, but not surprising. Salah Jahin was a giant in cartoons, & there hasn't been anyone since his death that can really draw any decent cartoons.
هو ممكن يكون قصده مناظرة الكاريكاتيور بس لو كان ده قصدة كان لازم يقول ان ده مناظرة مع كاريكاتور العملاق و بعدين هو في فلاح يعرف يعني ايه بستر :) ده بالمرة يعني
الكاريكاتيور المفروض يكون معبر عن حدث أو حالة فى المجتمع وربما لنتيجة تكرار الأحداث يستخدم المحررون تقريبا او كليا نفس الافكار...فى هذا الكاركاتيور مثلا يوضح الفرق الطبقى فى الماضى ولتكراره فهو مُعبَّر عنه الان.. بالرغم ان ذلك قد يؤدى للتقليل من خبرة او ابداع المحرر المقَلِد
17 comments:
أنا مصدوم.. مصدوم تماماً، دي فضيحة.. زمن ايه المنيل ده
انا مش شايف ان فيها سرقة يا افاضل..ايه يعني لما يستعمل نفس شخوص نكته قديمة و يغير احد متغيرات المعادلة الا هو الأستفادة من المهرجان..لازم نبقى بنبص على المعنى يا ساده..دي مش سرقة معلش
فى الرسم
الأشخاص منقوله حرفيا بأستثناء تحويل المذيع الى مذيعه
الخلفيه منقوله حرفياً
الجزء الأول من الجمله "طبعاً استفدت من مهرجان القاهرة السينمائى..عالاقل" منقول حرفياً
ما مفهومك عن السرقه ؟
حسنا هي سرقة كأي سرقة..لكن نصف رسامي الكاريكاتير للأسف يمارسون نفس السرقة..
ما شعورك تجاه الرسام الذي يعيد تصوير ذات النكتة ربما للمرة الألف؟
هل معنى إن كل الناس بتسرق إن السرقة بقت "اوكيه" و"شغال"؟؟ على العموم آدي الرسومات دي نزلت في جريدة الدستور الأسبوع اللي فات لما نشوف إيه اللي هيحصل
...دي إسمها سفالة و قلة حيا
طيب بما انة ما حصلش حاجة,لية ورثة الفنان صلاح جاهين ما يرفعوش قضية اعتداء عالحقوق الفكرية ضد الاخ دة؟؟
إذا كانت هذه سرقة يا سيدي العزيز، وعذرا منك، فإن جميع عمالقة الرواية، من مارسيل بروست وليس انتهاء بماركيز، ومروروا بكل العرب على رأسهم نجيب محفوظ، وجميع الفانين التشكيليين، والنحاتين، وفنانو الفوتوغراف.. وجميع الشعراء قدامى وجدد.. ليسوا إلا لصوصاً!!
يا أستاذ قليلا من المنطق.. بدلا من "الزعبرة"..
It is shocking, but not surprising.
Salah Jahin was a giant in cartoons, & there hasn't been anyone since his death that can really draw any decent cartoons.
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يا أخواني...لو لم يكن هذا عن طريق الصدفة...إذا فهو نهب للأفكار...
و لكن يدل أيضا علي أن الراحل صلاح جاهين كان عملاقا بالفعل...
ينتهي الكلام و لكن يبقي السؤال...
ما هي احتمالية أن يكون الأمر صدفة؟؟؟
شوفو هذا الموقع فيه بلاوي متلتله عن فناني الكركتير في العالم العربي
http://www.bader59.com/stolen_cartoon.htm
مش معقول عمرو فهمى بيجمع الكريكاتير علشان يقلده , اكيد دى صدفة
ما هو دة عمرو فهمي...مش جديد عليه ولا غريبة منه... الله يريحنا منه
مش فالح غير في رسم السيدات ذوات الاجسام المثيرة و حكاية شونيا مع الراجل العجوز وبس
هو ممكن يكون قصده مناظرة الكاريكاتيور بس لو كان ده قصدة كان لازم يقول ان ده مناظرة مع كاريكاتور العملاق و بعدين هو في فلاح يعرف يعني ايه بستر :) ده بالمرة يعني
الكاريكاتيور المفروض يكون معبر عن حدث أو حالة فى المجتمع وربما لنتيجة تكرار الأحداث يستخدم المحررون تقريبا او كليا نفس الافكار...فى هذا الكاركاتيور مثلا يوضح الفرق الطبقى فى الماضى ولتكراره فهو مُعبَّر عنه الان..
بالرغم ان ذلك قد يؤدى للتقليل من خبرة او ابداع المحرر المقَلِد
here are more examples of Egyptian & Kuwaiti "creativity"
http://bloganubis.com/2009/08/22/old-fart/
http://bloganubis.com/2009/08/13/stolen-art/
Post a Comment